tisdag 26 februari 2013

Morgonpromenader



Gryningen här nere vid havet är fullkomligt sagolik. Martin och jag har bestämt oss för att börja dagen med varsin morgonpromenad och trots att det är samma natur vi möter varje dag, så är upplevelsen helt olika beroende på väder, ljus och vind. Men vad stunderna har gemensamt är att vi kommer hem, en efter en, påfyllda med energi och rejält hungriga på frukost!




Igår orkade sig solen precis upp ovanför tallarna och gav ett ljus som, ni ser, sökte sig rakt in i själen. Att få börja dagen så här är en ren ynnest. 




Idag möttes vi av det här. Den klarhet, skörhet och det starka intryck av hopp som levererades igår hade bytts ut mot en mystik och ödslighet som kanske fångade mig än mer. En kombination av rimfrost och dimma som jag nog aldrig upplevt tidigare. Frosten var gnistrande, men dimman så tät att sundet och Fårö gick inte ens att skymta.




Ni vet den där känslan, av hopp och förtvivlan som infinner sig i oss ibland. Och känslan av den trygga naturen som bara står stadigt och följer med... Och känslan av hur små vi är, hur lite av vårt livsöde som vi egentligen känner att vi kan påverka...




Oavsett hur oviss framtiden är för oss just nu, så är det här ren balsam för våra små själar. Och det får oss att känna lugn och att släppa lite på den där kontrollnerven som automatiskt gör sig påmind och som talar om för oss att vi inte bara kan ta dagen som den kommer och lämna framtiden därhän. Den där nerven som lite för gärna vill hitta struktur, i form av ett perfekt deltidsjobb och en underbar boplats. Vi har ingenstans att bo from 1 juli, men vi försöker lita till att det löser sig och verkligen njuta av den unika bubbla vi lever i just nu. Vill Gotland att vi stannar, så ger nog Gotland oss tak över huvudet även i sommar... eller åtminstone en skranglig liten husvagn..?




Hur som helst, så längtar jag redan efter att få gå ut imorgon, ensam med kameran, och möta det här. Eller kanske något helt annat. Det är det som är det sköna och som måste få vara det sköna med vårt liv, precis just nu.

Imorgon blir det sportlovs-pyssel på Biblioteket här i Fårösund. Och under de få dagar vi varit här måste jag verkligen säga att de erbjudit mycket för vår lilla 4-åring! Vi har varit på sångstund i Bibilioteket, Kyrkans barntimme och dansskola två gånger, på bara drygt en vecka.

Nu ett glas vin med Martin.

Emma

1 kommentar:

  1. Hej på er!
    Fantastiskt roligt att se och känna vad ni har för tankar på er nya tillvaro.Här snurrar karusellen på med jagande som vanligt och då blir man auvundsjuk på hur ni har det på Gotland. Ni är en fantastiska familj som kan skapa en härlig tillvaro varhelst ni befinner er för ni är hela tiden så måna om att barnen och er familj är det allra viktigaste som finns.
    Jag får tårar i ögonen när jag ser Alice för man saknar hennes härliga och spontana glädje. Men jag ser ju att hon har en mysig tillvaro och det ser härligt ut när hon kan skapa och pyssla så mycket hon vill. Jag hoppas att en dag kunna resa till Gotland igen för det är ju vår lilla sommarö där vi haft en fantastisk tillvaro under Andrées uppväxt. Då vill jag gärna hälsa på och se hur ni har det i er nya tillvaro. Stor kram från Annette

    SvaraRadera

Vad roligt att du tittar in!

Tack snälla för Din hälsning!