söndag 12 oktober 2014


I dagarna har jag ägnat min "Prima-tid" åt att göra ekologiska hudvårdsprodukter. Jag använder inte så många produkter själv, utan klarar mig bra med en ansiktsolja, ett bodybutter, lip balm och en hårolja.

Den här gången blev det tre olika lipbalm; vanilj, bergamott/citron och grapefrukt. Vår Alice älskar läppbalsam och vi vill helst inte att hon använder de köpta. Hon smetar ju hur mycket som helst och slickar nog i sig hälften ;) Men dem jag gör själv är helt ekologiska och bara bra för hennes lilla kropp.

 
 

Tidigare har jag mina köpt råvaror från olika grossister, men den här gången testade jag Organic Makers, inte minst för att de finns i älskade Malmö ;) I deras webbutik finns allt man behöver och dessutom gott om inspiration för den som vill komma igång med att göra sin egen ekologiska hudvård. Samtliga ingredienser såsom kallpressade oljor, fetter, och eteriska doftoljor är ekologiska och noggrant kontrollerade. Skönt tycker jag, att slippa grotta ner mig i varenda ingrediens.


Jag älskar de milda dofter som blir i naturliga produkter. Inget blir sådär distinkt som man egentligen är van vid, utan dofterna smyger sig på. Man får lite leta efter dem.. Vaniljoljan ger samma doft som en härlig, äkta vaniljbulle. Bergamott går att härleda till... en kopp earl grey. Det kräver så klart en hel del påläsning innan man kan sätta igång att göra sina egna produkter, men jag lovar, det är värt det! Roligt som tusan och så klart riktigt skönt att smörja in sig i oljor och extrakt som är fullproppade med vitaminer och ämnen som är bra och nyttiga för kroppen!


Nåja, veckan som gått har vi plockat och mustat vansinnigt mycket äpplen. Vansinnigt mycket äpplen faktiskt. Men Martin lyckades åtminstone byta ut den gamla hederliga veven i mustpressen till en skruvdragare, vilket underlättade processen betydligt! Vi tackar tillverkaren något alldeles innerligt för att hålet till veven passade en vanlig skruvdragare. Ruskigt hett tips till er som är inne i mustdimman och som vevar halvt av er armen, med andra ord. ;)

Vi har även kokat marmelader. Päron och kardemumma. Tomat och kardemumma. Tomat och ingefära. Rabarber och fikon... Fler kommer, men nu tar vi vara på de färska råvaror vi har och fyller frysen med de som kan vänta. Som med äpplena; primäräpplen lägger vi till vinterförvaring och sekundäräpplen mustar vi på nu, eftersom de inte kan vänta så länge.

Dagarna som kommer blir det ytterligare lite mustning innan vi är klara med det för i år. Det blir mer ekologisk hudvård för min del och så hoppas jag på ett kreativt möte med en himla duktig keramiker! =)

Trevlig vecka önskar vi er!

Emma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du tittar in!

Tack snälla för Din hälsning!