onsdag 17 juli 2013

Bungenäs..


Idag var vi på Bungenäs för första gången. Eller jag har varit där och kvällspromenerat i vår, men vi har inte varit där och sett uddens små ställen sedan de öppnat för säsongen..



Där finns ett litet fik i en gammal Konsum-butik. Det är en man som återskapat sin morfars gamla lanthandel, vilken nu fungerar som ett litet café. Helt opretentiöst och enkelt, precis så som vi vill ha det. Och vem älskar lanthandelsmiljöer mer än jag? Ja, det skulle väl vara Martin då ;) Det här är en genuin miljö där man reser tillbaka i tiden, precis intill vattnet, med enklaste chokladbollarna och helt vanligt kaffe i gamla mormorskoppar. Nyströms. Jag vill fika mer på Nyströms!


Upplevelsen slutar dock inte där. Bara mitt batteri till kameran. Det håller för ca 5-10 bilder just nu,  vilket är något irriterande. Här finns så mycket jag vill visa er. Här finns en lada där de serverar lunch och bjuder på grillkvällar. Och så Bungenäs Matsal. En restaurang som har en sittning per kväll med 5-rätters överraskningsmeny. Dit vill vi absolut innan säsongen är slut. Så... Vem är villig att komma och gosa med våra små barn ett par timmar? ;) 


Här finns även badmöjligheter. En smal liten strand med runda, lena stenar och en badbrygga. Dessutom har de ställt ut några gamla järnsängar där man kan lägga sig för att lapa sol eller läsa en bok.. En hängmatta. En lång gunga under ett träd där både jag, Alice och Henning får plats tillsammans. Här finns en miljö. En alldeles rätt miljö. En miljö med en känsla som jag vill ha mycket mer av..


För er som inte vet, så morgonbadade vi mycket i Klagshamn när vi bodde i Limhamn. En av oss brukade springa (Martin) eller cykla (jag), medan den andra tog barnen i bilen. Sedan tränade den som inte tränat när vi väl kommit ut. Därefter badade vi och åt frukost, innan vi åkte hem, alldeles lagom tills dess att alla andra kom ut för att trängas på stranden.. Här på norra Gotland har vi mycket, men just det där har vi saknat. Vi har inte hittat någon bra strand på Fårösundsidan som lämpar sig för morgonbad med barnen. Antingen brant, vassa stenar eller höga bryggor... 


Men idag när vi vadade i vattnet på Bungenäs, så sa Martin:

- Här har vi det. Det är ju här vi ska morgonbada!

Sagt och gjort. Ikväll ska degen sättas och imorgon bitti åker vi ut..... Vad jag längtar. Jag har levt på de där stunderna ända sedan förra sommaren. För oss är det ren magi att inleda dagen med ett dopp. 
Gärna ett kallt dopp!

/Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du tittar in!

Tack snälla för Din hälsning!