onsdag 7 augusti 2013

Smålandsluft i lungorna..

Förra veckan var vi över till Småland några dagar. När vi for förkunnade Alice (mycket tydligt) att hon aldrig mer tänkte följa med till Gotland. Nej, hon skulle flytta till Småland och var det så att vi började längta, så kunde vi ju alltid hälsa på..


Viktor, Malin och morfar mötte upp från Malmö, vilket var jättehärligt så klart. Vi fick en dag med picknick, insjöbad och fika. Så skönt att vi kan ta båten över och mötas upp där. Plötsligt känns vi inte lika långt ifrån varandra.. Nu längtar vi ju innerligt till Skåne också, det vet ni och det ska snart bli av, men ni förstår känslan av att kunna tura över och möta de flesta inom familjen i alla fall.


Efter att ha ätit och badat vid Lammåsa, så tog vi en fika på Levanders i Alseda. Det är ett lanthandelsmuséum med lite hantverk, fika, glass och nostalgi-godis. Våfflor äter man mycket gärna där och till skillnad från många ställen som har lite halvtomma hyllor med gamla förpackningar, så är Levanders hyllor fullständigt proppfulla!



Vi fick även njuta av en härlig sommardag hos Eva och Ingemar. Vi blev bjudna på så mycket  godsaker att jag inte vet vad, samtidigt som dagen bjöd på sol, vattenlek, fotbad och inte minst en spännande båttur på sjön! Barnen var alldeles förtrollade av den där ekan... Mindre förtrollad var jag av den där snoken som ogenerat simmade fram och tillbaka över sjön ;)


När dagarna var till ända och vi kuskat runt till alla möjliga ställen (det blir ganska intensivt), så frågade jag Alice om hon verkligen skulle stanna i Småland, eller om hon kanske trots allt ville följa med hem.. Möjligtvis..?

Efter att ha sovit alldeles själv hos farmor för första gången, bott hos farfar flera dagar, träffat gammelmormor, morfar, morbror, Lasse, Agneta och en hel hög till av människor, så suckade hon lite uppgivet. Tänkte efter noga.. Mycket noga. Sedan sa hon:

- Jag vill faktiskt följa med hem.

Puh, vilken tur. Kan Gotland mäta sig eller till och med vinna över älskade Småland som står så högt hos vår lilla tös, då är det allt himla, himla bra!




Väl över i Visby, så åkte vi direkt och tittade på en lägenhet. Våra tankar spretar fortfarande när det gäller boende. Vad vill vi? Ska vi ta oss till stan så länge, så att jag kan ta mig till keramikverkstaden? Ska vi köpa något (lättare sagt än gjort, det finns inget för närvarande), eller ska vi försöka hyra? Om vi hyr, så är det september till juni som gäller och hinner vi då köpa något under tiden, eller kommer vi hamna i samma hemlösa panik som inför den här sommaren? Och om vi hittar något att köpa, låt säga i november, har vi då någon uppsägningstid på den där 9-månadersperioden, eller står vi med dubbla hyror?

Ja, ni förstår. Vill man bo på Gotland, så får man kämpa. Det är faktiskt lite så. Det inser vi allt mer. Vi är lyckligt lottade som fått jobb och hösten vill vi verkligen få uppleva här, det händer ju så mycket spännande! Men vi börjar förstå dem som faktiskt ger upp efter ett tag..

Men än ska vi inte tappa hoppet. Det kommer säkert att lösa sig. Vi bor jättebra här och får stanna till juni i alla fall. Problemet är ju bara att det fullkomligt spritter i mig. Jag vill komma igång med keramiken. Nu! Och det är 1,5 timme dit, så tar vi oss till stan, så halverar vi färdtiden. Jag vill ju väldigt gärna hinna umgås med mina barn också och inte bara sitta i en bil.. Dessutom vill jag ju så klart kunna vara så länge som möjligt i verkstaden och inte behöva räkna bort tre timmar om dagen i ren pendling.

Vill, vill, vill. Jisses vad jag vill saker.

Vad vill du?

/Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du tittar in!

Tack snälla för Din hälsning!