tisdag 12 november 2013

Hantverk för hela slanten!


Ja, nu värker det i händerna på både Martin och mig. Penseldragen har satt sina spår och mellan måleriet putsar Martin väggar och jag jobbar på i keramikverkstaden. Arbetet med händerna är intensivt. Det är bara på kontoret som de får vila lite grann och då vill de helst gotta sig i handkräm..


Förra veckan gjöt vi muggar i verkstaden, Janne och jag. Janne, min läromästare. Han är modellör, formmakare och keramiker. Han gör gipsformar till sitt eget gods och på uppdrag av andra keramiker. Formger. Skapar. (Och skrapar mycket!) Gjuter. Bränner. Glaserar..


Han är noggrann, Janne. "Han ger sig aldrig", hörde jag någon säga. Nej, oftast tycker han att jag borde skrapa lite till, fast jag tycker att jag är klar. Och oftast tycker han att putsen kan bli lite bättre, fast jag tycker att den är bra. Men. Jag har trots allt fått vissa "OK" längs vägen och varenda ett stärker mig och är guld värt!





Hos Janne lär jag mig kedjan när det gäller formgjutning. Jag har tillverkat en tryckform som fungerar till detaljen på mina första, efterlängtade ljusstakar. Och imorgon ska jag påbörja tillverkningen av en stämpel.. Martin och jag har (nästan) enats om vårt företagsnamn och jag har formgivit en logga. Som ska bli till en stämpel att sätta på godset.



Varje steg är så spännande! Nu har jag kommit så långt att jag läser intensivt om vad som krävs för att starta en liten firma. Jag har kontakt med grossister för inköp av drejskiva och ugn. Och på lördag kommer elektrikern för att byta huvudsäkringen på gården, vilket krävs för att kunna köra en keramikugn.


På torsdag är dock sista dagen i verkstaden i Burs, innan jul. Därefter far Janne till Capellagården för att undervisa. Och vi ska färdigställa första rummen på gården och packa inför flytten. Dessutom får vi ett glapp i bytet av förskola, så barnen blir hemma hela december. Det är ju ett lyxproblem i sig! Tänk så mycket tid vi får att bo in oss, leka med kompisarna på norr, julbaka och stöka.. Och säkert trotsa och bråka en hel del..! ;)

Ja, ni ser. Livet är just nu en salig blandning av kontorsliv, byggdamm, torra, värkande händer, tempera och keramik. Saligt. Härligt. Rörigt. Och kladdigt.

Och tänk. Tänk om jag får min alldeles egna drejskiva innan jul... Då låser jag nog in mig för gott. Glömmer Kalle Anka och julbordet. För de där händerna, de vill bara ha mer.

Ta hand om er.
/Emma

1 kommentar:

  1. Läste just en artikel i Gotlands magasinet om dig och din gård. Jag är ju själv så pass galen i ön att jag med gärna skulle vilja flytta dit. Men men det är ju en del som binder mig fast i Småland. Men till öarnas ö far jag lite mer än ofta. Så det är ganska mycket Gotland i min blogg med. :D

    Så härligt det låter med eget krukmakeri på gång. ..rent av underbart. Och vilken vacker gård ni har köpt. Lyckliga du. Att skapa är ju så roligt och har man en fin miljö att vistas i då kommer kreativiteten ..så är det bara. Jag kommer säkerligen titta in här lite mer än ofta..hoppas du samtycker till det. En dos Gotland är det bästa jag vet.

    SvaraRadera

Vad roligt att du tittar in!

Tack snälla för Din hälsning!