torsdag 23 januari 2014

Här hemma har vi ett par lediga dagar, Henning och jag. Det haltar lite med hans inskolning, så i väntan på nya tag leker vi med bilar, lego, dockhus och smygäter en och annan sockerbulle..


Alice är inskolad och klar. Minst sagt. För henne var det bara rakt in. Tillbaka. Hon har äntligen landat efter ett år av förflyttningar och det känns som att hon har hittat hem. Där är en riktig tjejliga på dagis och i morse skulle de ha gympa i skolans gymnastiksal. Sjusovaren Alice satte sig spikrak upp i sängen kl. 7 och frågade:
- Är det gympa nu mamma?! Kom, vi måste skynda oss!


Ja, vi skulle vara prick kl. 9 på förskolan och en av baksidorna med att ta sig ur veckorutinen är kanske att man tappar morgonrutinen också. Vi sover inte så länge, men allt annat tar tid.. Inte minst påklädningen i hallen. Och alla de där sista sakerna som vi glömt. Tandborsten. In igen. Just det, vantarna. In igen. Bilnyckeln. In igen. Ja, ni vet... Det kanske är detsamma hemma hos fler? Frågan är bara hur man ska lyckas strukturera upp morgonen och hallen? Vi har varsin låda till barnen, men vantarna och mössorna där i blandas jämt och ständigt ihop till en enda röra. Vi har krokar till nycklarna, men inte ligger de där för det. För att inte tala om tandborstarna. Av någon underlig anledning borstar vi aldrig tänderna på samma ställe. Just det kanske kan bli bättre nu när lilltoan blir färdig, men sakerna i hallen, hur ska vi få ordning på dem?


Det är förresten märkligt hur lyxigt det kan kännas med en toalett. Den är inte större än en telefonkiosk, man får nära på backa in, men att slippa gå ut i den kyliga delen av huset (inte minst på natten) känns verkligen som en befrielse. Stackars Alice, hon har antingen knipit alldeles för länge för att slippa, eller så har vi fått följa med henne varje gång. Martin snickrar på kvällarna för att få den färdig och snart ska ni få se hur det blir! Just nu kissar vi utan dörr, mitt i hallen.. ;)


Min drejskiva är beställd också och borde komma vilken dag som helst!! Och ugnen kommer v. 8. Dessutom har jag fått tag i eldfast tegel och ska bygga mig en vedeldad ugn, men det projektet kräver sin efterforskning och jag har svårt att hitta tillräcklig information. Om någon av er vet mer om ugnsbyggnation, så hör gärna av er i kommentarsfältet, eller på primagard@gmail.com. Jag vet att det inte fungerar att lämna kommentarer här alltid, men jag är så glad att ni mailar. Tekniska problem sopar jag gärna under mattan som ni vet.. ;)

Dags att hämta Alice!

/Emma



2 kommentarer:

  1. Tack för din kommentar på min blogg! Den gjorde att jag hittade hit till din fina blogg -vilken dröm med hus på Gotland och keramikverkstad på gång :)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad roligt att hitta in till er igen, läste här för ett bra tag sedan och så blev det att jag tappade bort er längs vägen tror jag.
    Men nu förstår jag att ni hittat er ställe. Vad spännande! Och keramikverkstad på gång, häftigt. Jag tillverkar stearinljus och det är med en spännande resa...
    Vi ses igen
    //bara anna
    annacecar.blogspot.se

    SvaraRadera

Vad roligt att du tittar in!

Tack snälla för Din hälsning!