måndag 6 januari 2014

Vinrankor och jordärtskockor

Sista helgdagarna har vi ägnat åt trädgårds- och gårdssysslor, strand, hav och lite förkylningar här på Prima. 




Himlen har varit grå så länge, men idag sprack den äntligen upp! Vi kastade oss iväg till Stenkusten där vi hade pannkakslunch. Ja, igen. Men får barnen välja, så är det nog plättar med grädde och sylt som står högst på listan, åtminstone när det gäller lunch ute i det fria. Eller att grilla korv så klart. Vi ska snart fixa vår egen lägerplats i änget har vi tänkt. Vi har ett par ekar som fallit och Martin vill ju så gärna få använda motorsågen.. ;)


Hönshuset har varit täckt av förvuxna vinrankor och dem har jag beskurit i dagarna. Lite svårt att veta om jag gjort rätt, kanske har jag chockat dem totalt. Men de var som ett enda stort nystan, som att reda ut en övervuxen clematis eller humleranka, så jag fick helt enkelt bara trassla, dra och höfta lite. Men jag har gjort mitt bästa och jag har framför allt njutit av det! Mitt startskott i trädgården brukar annars vara när jag (äntligen!) får gå ut och beskära rosorna, men att vinrankor ska beskäras nu i dec-jan var en ren bonus! Dessutom har vi vårvarmt, så med solens hjälp idag lyckades jag till och med få kråkornas sång att låta som bofinkarnas. Det mesta går att inbilla sig, bara man lägger manken till..


Jordärtskockor hittade vi också. Stänglarna såg bekanta ut, så vi tog en grep och fick upp en skörd som Martin gjort middag av ikväll. Det finns jättemycket kvar, så den där önskan om att bli självförsörjande när det gäller vissa grödor har tagit ett kliv framåt tack vare dagens fynd. Det tackar vi å det hjärtligaste gården för! =)




Nu har barnen varit lediga sedan mitten av november och på torsdag börjar inskolningen. De kommer dock bara behöva vara där ett par dagar i veckan, men Alice är ganska sugen nu. Hon har träffat kompisarna här uppe en hel del i jul, men har börjat fråga om dagis de sista dagarna. Martin och jag är dock trygga med att hemmet är bästa stället för barnen, så så länge hon bara får leka lite, vill vi helst ha dem här. Vi kan dock inte lösa alla dagar i veckan hur gärna vi än vill, men en eller två dagar kommer förhoppningsvis bara vara roligt för dem! För Alice blir det till att komma tillbaka och för Henning blir det nytt. Men han har varit med och hämtat Alice många gånger, så han känner nog till både förskolan och personalen när vi väl kommer dit..

Våren hoppas vi annars kommer att bjuda på registrering av företag, mycket keramik och sedan har vi en hel lista på kreativa områden som vi vill förkovra oss ytterligare i, Martin och jag. Prima Gård och allt vad den kan fyllas med. Ekologisk odling. Hönsskötsel - vad krävs? Grannen har bett oss adoptera de hönor som nu bor i ladan, så där måste vi snabbt lära oss och framför allt rusta hönsgården för våren. Lamm är vi också sugna på. Änget och hagen behöver betas.  Och så en massa annat! En del gemensamma intressen, andra individuella. Men med fyra händer, två hjärnor och starka viljor, så hoppas vi kunna ta steg för steg framåt som färskingar på gård! 

Ett lämpligt steg härnäst är väl att sko hela familjen för sörjan vi omringas av. Mina fårskinnstövlar är varma och sköna, men kanske inte helt rätt för ändamålet. Dem vill jag ju även vara fin i. Nej, Granngården nästa! 



Och så schas till vintertröttheten, januari och februari. Nu vill vi ha mars månad och vår på riktigt!!

/Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du tittar in!

Tack snälla för Din hälsning!