torsdag 22 maj 2014

Selected By

Att bygga upp en gårdsbutik innebär hårt arbete som ibland kombineras av makalös lyx! ;) Vi samlar gotländska delikatesser och däri ligger ju uppgiften att provsmaka och välja att ut det som vi tycker är allra bäst.. 

Häromdagen var Martin på sydöstra Gotland för att kolla in pralintillverkningen på Gotlandsgårdens Konfektyr. Så här i efterhand kan jag inte riktigt förstå hur han kunde få just det uppdraget...! ;) 


Han ringde mig flera gånger bara för att berätta hur fantastiskt goda de var och jag som är chokladälskare ända in i själen blev bara mer och mer avundsjuk. Vi måste dock dela upp dessa  uppdrag, hur fantastiska de än må vara. Mycket produceras nämligen på mellersta och södra Gotland och trots att ön är liten så är den också ganska stor. Åtminstone när tiden är knapp..


Hur som helst, så misstänker jag att Ann-Charlotte som driver Gotlandsgårdens Konfektyr är gudagod. Detta alldeles utan att ha träffat henne personligen. Hon skickade nämligen med Martin en stor påse fylld med..... Ett urval av hennes praliner? Nej, mina vänner. Hon skickade med en av varje! Kan ni förstå?


Säkert 30 stycken. I alla de former och smaker. Och... Ja. Min avundsjuka förbyttes snabbt till ren glädje förstås! 


Vi hoppade kvällsmaten. Satte oss ner med var sitt glas vatten. Och provade. Pralin för pralin....

Jag kan så här i efterhand meddela att man visst det kan bli mätt även på denna typ av ljuvligheter. Till och med proppmätt. Vi började ivrigt och orutinerat med att äta halva pralinen var. Och att svälja. Sedan gick vi över till att ta ett litet smakfyllt bett för att känna av. Och sedan slutade vi med att bita, tugga runt och .... ja, faktiskt spotta ut.

Det blev lite mycket kan man säga, men vi var åtminstone rörande överens om vilka vi tycker är allra bäst! Vi har plockat ut och satt samman en ask om 8 och en om 6 praliner som kommer att finnas i gårdsbutiken. Försvinnande goda. Och Selected By Prima Gård. Så himla roligt! Tack snälla Ann-Charlotte!

/Emma



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du tittar in!

Tack snälla för Din hälsning!