söndag 12 april 2015

Lite primakeramik..

Efter några härliga påskdagar hos familjen i Malmö är vi tillbaka på Prima med full kraft! Vårsolen ger oss precis den energi vi behöver för att komma vidare med såväl hantverk som byggprojekt.

¨
 
Jag är sedan 1 april tjänstledig från mitt arbete i Visby och nu börjar en period då jag ägnar all min tid åt Prima, ja och så barnen förstås. Jag är så oerhört tacksam att jag har en arbetsgivare som låter mig, och därigenom också Martin, få pröva våra vingar på det här sättet! Det här blir vår andra sommar och redan börjar både längtan och spänning att infinna sig..
 
 
 
Inte minst kommer jag äntligen att få mer tid i keramikverkstan. Samlad tid. Hittills har jag haft en eller två korta dagar i veckan då jag dessutom hämtat barnen och det är svårt att få grepp och sammanhang på så få timmar. Det krävs helt enkelt mer för att hålla ihop de keramiska processerna. Men redan på förra veckans tre sammanhängande och längre dagar lyckades jag komma hela vägen igenom med ett antal fat och mindre tallrikar..
 
 
 
 
  
Medan barnen har fått återinviga studsmattan i helgen, så har jag kunnat hjälpa Martin att bygga vidare på pergolan. Ni ska snart få se! Den har en stomme nu och en del grävda planteringsytor. Dessutom har vi planer på att glasa in ena kortsidan med gamla fönster, så att vi kan plantera fikon och tomater där vinet ska klättra.. Kan bli himla fint tror jag!
 
Faten ni ser på bilderna är handgjorda i stengods och har en grå, matt glasyr med skiftningar som jag bara älskar! De små salt- och pepparskålarna är gjorda i tunn porslinslera med blank insida och matt, oglaserad utsida.
 
Imorgon bitti går nästa glasyrugn igång. Tjohoo!
Ni ska få se när jag öppnat den..
 
/Emma 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du tittar in!

Tack snälla för Din hälsning!