fredag 21 juni 2013

Inget annat än en lyckans ost

Senaste veckan har varit riktigt trevlig! Vi har haft goda skånska vänner på besök, Christine med familj. Dessutom har Inger varit på Fårö, så även vi har hunnit med en galet onyttig, men lika god och trevlig fika =) Och så barndomsvännen Emelie har vi också strandhängt och badat lite med. Det är så härligt när ni vänner kommer hit. Ni förgyller våra dagar!


Just nu är min lycka närmast total. Jag var söderut igår och besökte två keramiker, vilket var ett otroligt spännande möte!


Det hela började för ett par veckor sedan. Martin hade en lärare på högskolan som sa, i förbifarten, att hans fru är keramiker. Martin körde på vår inslagna linje om att nätverka gränslöst och frågade om han trodde att hon kunde tänka sig att utbilda mig. Läraren hade sett lite tveksam ut. Och det med all rätt. Men dagen därpå fick vi trots allt hennes nummer. Och jag ringde. 


Bara att bli ditbjuden var en stor vinst för mig. De är två keramiker som delar verkstad och när vi satt där i solen på gårdsplanen, så berättade de om sina sommarpraktikanter, som brukar ha gått två år på Capellagården och som sedan kanske antingen startar egen verkstad, eller söker sig till Konstfack. Och som de själva handplockat. När vi pratat länge och väl, om dem, om mig, min familj, vårt syfte med flytten, mina drömmar inom keramik och en hel del annat mellan himmel och jord, så kom den. Frågan.

- Vart befinner du dig rent keramiskt?

Med klunken te halvt i halsen och jordgubben likaså, hasplade jag ur mig... Sanningen. Vad ska man annars göra? Jag befinner mig på nybörjarnivå. Jag är inget annat än en brinnande, drömmande novis. Jag har inte gått någon utbildning. Knappt ens någon kurs. Men visst plöjer jag varenda bok i ämnet som jag kommer över. Och nog sitter jag i TV-soffan här hemma och tummar små skålar för att lära känna leran. Och visst kavlar jag och pressar ut leran i de formar jag hittar, också här hemma. Och visst följer jag de konstens regler som jag kan... Men som en följd av det, kan jag bara titta med drömmande blick på mina små oansenliga alster och tänka att en dag..... En dag ska jag baske mig kunna bränna de där! En dag ska jag få möjlighet att gå loss i en verkstad så där så att jag förlorar både tid och rum. En dag..

Och så stod jag där. Igår. På gårdsplanen till en vacker gård med keramikverkstad, snickeri och ateljé. Efter 2,5 timmar tackade jag för mig. Och då. I just den stunden. Blev den dagen en av de bästa någonsin i mitt liv.


De sa, av någon outgrundlig anledning som jag kanske aldrig kommer att förstå, att jag är välkommen dit i höst. En eller två dagar i veckan. De lägger upp en utbildningsplan och gör punktvisa insatser i alla de moment som jag behöver gå igenom. Däremellan har jag tillgång till verkstaden och en drängstuga om jag går loss så pass att jag behöver övernatta. Men, avslutade de. Du måste vara beredd att investera ett år i alla fall. Och att slita hårt för att lära dig.

Herregud.  Herregud! Kan vi inte bara strunta i den här sommaren och gå på hösten direkt? 

Eller förresten. Först måste vi ju fira lite midsommar. Det vill vi ju inte missa. Det blir traditionellt här på Bungemuséet med kusin Niklas, Anna och deras Wille. Dessutom kommer nog hela Fårösunds barnaklunga vara där och dansa kan jag tro. Dags att ge sig ut på ängarna och plocka blommor.. Här ska bindas kransar!

Njut av dagen. Det ska jag göra. Och så ska jag nypa mig lite i armen.. Jag är just nu absolut inget annat än en himla lyckans ost.

/Emma

11 kommentarer:

  1. Så roligt Emma! Man ska aldrig sluta drömma! och man måste chansa i livet! Stort lycka till med keramik i alla dess former! och en glad midsommar till er oxå!

    SvaraRadera
  2. Grattis Emma! Va roligt att höra! Låter som ni har det härligt på Gotland! Kram Isabel

    SvaraRadera
  3. Glad Midsommar på er!
    Jag ser dig redan framför mig i lertagen!
    Lycka till i höst! Hoppas vi ses i augusti när vi kommer till öa! Kram till er alla från Inger o Claes

    SvaraRadera
  4. Vad häftigt! Det ska bli så kul att se dina alster så småningom. Jag kan riktigt se dina tekoppar framför mig och dig sittandes vid en drejskiva. Det är så häftigt att ni vågar leva er dröm. Hoppas att ni får en skön sommar i väntan på hösten. Kram Emelie (Hörte)

    SvaraRadera
  5. Grattis! Vad roligt det låter. Men låt oss ha lite sommar först va ;)

    SvaraRadera
  6. Tack för kommentaren hos mig!
    Jättehärliga bilder du har. Så ljusa och fina.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  7. Hej! Vad roligt att hitta hit! Jag blev så nyfiken på er resa så nu har jag läst igenom hela bloggen. Vilket stort steg ni tagit!
    Jag drömmer ibland om att flytta till Österlen men jag kommer aldrig att våga. Men det ska bli roligt att följa er och se var ni hamnar.
    Så spännande med keramiken också. ..
    På återseende!
    //bara Anna
    Annacecar.blogspot.com

    SvaraRadera
  8. Vad spännande, förstår att du längtar till hösten :) Är det ute hos Eva och Jan? Och får du möjlighet så kom jättegärna förbi Fint o Fult i sommar, va kul!!!
    Nu skall jag kika vidare här på din fina blogg, kram Monica

    SvaraRadera
  9. Men åh vilket underbart inlägg! Vad jätte-jätte-roligt! Och vad fint du skriver om det hela. Stort lycka till!

    SvaraRadera
  10. Men wow, vilken möjlighet! Vad glad jag blir för din skull, och vad jag skulle önska detsamma för mig själv. Njut!

    SvaraRadera
  11. Åh va spännande !!!! Jag vill också hålla på med keramik....:)

    SvaraRadera

Vad roligt att du tittar in!

Tack snälla för Din hälsning!